Вівторок, 25.06.2019, 02:19Вітаю Вас Гость | RSS
      Миргородський НВК ( днз -знз ) "Гелікон"    
Головна | Уроки математики | Реєстрація | Вхід
   
» Меню сайту

» Календар
«  Червень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

» Пошук

» Форма входу

» Новини "Гелікону"

» Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

 

Вступ до уроку математики з елементами логіки                                              

     Розвивальне навчання спрямоване на виховання і розвиток особистості дитини та формування творчого, критичного мислення. Цей процес здійснюється завдяки дослідницькому методу навчання, коли поняття даються не в готовому вигляді, не в формі визначень чи правил. Вчителі не повинні привчати учнів до «єдино правильних істин», до одновимірного бачення світу. Дитина повторює в процесі вивчення хід і результати відповідного наукового дослідження, вона стає маленьким вченим, який робить своє власне відкриття.

     Головна ціль вивчення математики в початковій школі – формування в дітей уявлення про дійсне число, основою якого є поняття величини. Навчально-практичні завдання спрямовані на пошук, відкриття й оволодіння загальним способом опосередкованого порівняння величин, вивчення їх властивостей, фіксація в знаковій моделі, тобто запис числа, що і є результатом вимірювання величини.

     Отже, усвідомлення поняття числа як результату дії вимірювання у  дітей відбувається через вимірювання величин різними наборами мірок. Саме встановлення зв’язку між величиною, міркою і числом приводять до відкриття різних систем числення – позиційних й непозиційних.

     Що ж дає ознайомлення дітей з різними системами числення, виконання операцій над числами в різних системах? По-перше,розрізнення в свідомості учнів змісту числа як відношення величин й цифри як знаку для його позначення. По-друге, зосередження уваги дітей на утворенні багатозначного позиційного числа. Робота в двійковій, трійковій, четверковій системах числення дає практичну можливість побудувати величини з мірок  п’ятого , шостого і т.д. розрядів. По-третє, розкриття основного принципу порівняння, додавання й віднімання багатозначних чисел – знання порозрядного складу числа,  виконання дій на основі виділення різних мірок з використанням різних систем числення і не обмежуючись в кількості розрядів.

     В чому цінність описаного уроку?  Ситуація успіху допоможе самоствердитись учням. Створення ситуації інтелектуального розриву потребує  пошуку способу дії.  Це фрагмент уроку,коли потрібно буде порівняти числа в різних системах числення. Організована групова робота націлює дітей на співробітництво, включення критичного мислення, завдяки чому і відбувається відкриття способу порівняння. Практичне застосування знань в ході  розв’язання прикладів на додавання й віднімання в різних системах числення привчає дітей діяти самостійно,  використовувати алгоритм дій при обчисленнях,  гнучко мислити.

 

Математика   2 клас

Тема: Операції над числами в різних системах числення.

Мета: Вивести спосіб порівняння чисел в різних системах числення. Продовжувати формувати поняття про число як результат вимірювання величини. Закріпити знання про порозрядне додавання і віднімання чисел     « у стовпчик». Розвивати логічне мислення, операції аналізу і синтезу в роботі над числами та величинами. Виховувати інтерес до математики, вміння працювати в групах, охайність та послідовність в роботі.

                                           Хід уроку

1.Ситуація успіху. Бесіда.

- Що ви знаєте про числа? (Число – результат вимірювання величини. Числа живуть на числовій прямій. Числа можна порівнювати, додавати і віднімати, множити і ділити.)

- Що ви можете розповісти про число 4031 у п’ятірковій системі числення? Порівняйте числа: (n) – система числення

  603(7) *630(7)                   80719 * 80901

  1000(2) * 111(2)                402(6) * 344(6)

  5600(8)* 6500(8)               213(4) * 131(5)

2.Проблемна ситуація.

-Я вам хочу відкрити один казковий секрет. Ви читали  книгу Всеволода Нестайка «Пригоди в лісовій школі»? (Слайд 1)

 Це дуже цікава захоплююча історія. Головні герої зайчик Кося Вухань та їжачок Колько Колючка вирішили засадити дослідні ділянки. (Слайд 2)      

Засперечалися друзі, в кого ділянка більша.  Як порівняти  213(4) * 131(5)   ?

Думки учнів: змоделювати ділянки- величини й порівняти кількість мірок у кожній величині.

  • Скільки і які мірки потрібні для побудови величини 213(4) ?
  • А для величини  131(5) ?

3.Робота в групах.

- Діти, ви отримали набори мірок.

Підніміть вгору мірку Е1, (Е2,Е3) в четвірковій системі числення.

Підніміть вгору мірку Е1,( Е2,Е3) в п’ятірковій системі числення. Молодці.

Завдання. Змоделюйте величини 213(4) та  131(5), наклейте їх на аркуші паперу за 5 хвилин, порівняйте числа.

4. Звіт груп. Запис знаку  <, >. Пояснення.

5.Обчислення прикладів.

- Чи вмієте ви обчислювати такі приклади?

 Обчисліть самостійно. Звірте результати в парах.

                  +   16402(7)              -  1012(3)

                         3415(7)                    121(3)

                  23120(7)                    121(3)

Пояснення результатів обчислень біля дошки.

5.Рефлексія.

- Як порівнювати числа в різних системах числення?

- Який вид роботи вам сподобався найбільше?

 

 

 

 

 

 

 

 

МАТЕМАТИКА, 3-й КЛАС

Складання таблиці множення

 

Тип уроку: визначення і розв'язання окремої задачі.

Мета:    визначити    задачу:    упорядкувати    всі    випадки    множення одноцифрового числа на одноцифрове, склавши таблиці множення.

 

Хід уроку.

I. Створення ситуації успіху.

На дошці записані приклади:

х 734657            х 415976               х 30018             х 962804                 х 33197

            6                         9                         6                         7                            3

Учитель. Хто може сформулювати завдання?

Діти.

— Зробити заготовки.

— Потім обмінятися зошитами й перевірити.

— Можна спробувати розв'язати.

— Можна, щоб ті, хто виконає завдання першими, склали приклади з «пастками».

Учитель. Зробіть заготовки. Перевірте роботу один одного.

Діти індивідуально виконують завдання й перевіряють роботи один одного. Учитель. Підніміть руки ті, чий сусід упорався із завданням без помилок. Діти піднімають руки.

Учитель. Які запитання ви ставили один одному, щоб прийти до спільного рішення?

Діти.

— Як ти міркував?

— Якими моделями ти користувався?

— Чому в тебе кількість знаків у добутку більша, ніж у першому множнику?

— Як ти визначаєш, чи є переповнення розрядів?

У ході фронтальної бесіди діти відповідають на ці й інші запитання однокласників.

Учитель. Підніміть руки ті, кому легко робити заготовки. (Усі діти піднімають руки.)

 

II. Створення ситуації інтелектуального конфлікту.

Учитель. Тоді ви легко впораєтеся з таким прикладом       х 731657

                                                                                                    6

Діти. Він такий, як і перший приклад, тільки цифри 4-го розряду різні. Учитель. Тим більше ви швидко впораєтесь і звіритесь один з одним.

Діти. У нас саме через цей 4-й розряд і виникли проблеми.

З’ясовується, що частина дітей показала переповнення з 3-го розряду в 4-й, частина — ні.

Учитель. Але ж ви щойно без проблем зробили заготовки і показали, що у вас це виходить.

Діти. Тут інша ситуація.

Потрібно точно знати, яке число вийде у 3-му розряді.

Якщо перекидається з 3-го в 4-й розряд 3 мірки, переповнення не буде, якщо 4 мірки — буде.

 

III. Визначення окремої задачі.

Учитель. З якою проблемою ми зіштовхнулися?

Діти. Щоб точно знати, яке число вийде в розрядах добутку, потрібно навчитися множити одноцифрові числа на одноцифрові.

Проблема фіксується на дошці: а в.

Учитель. Які ж одноцифрові числа потрібно навчитися множити?

Учні називають: 6х4, 6х7, 7х9, 6х9, 8х7, 9х9, учитель записує на дошці. Варіанти подальшого ходу уроку:

1-й — діти зупиняють учителя: «Так незручно, довго».

2-й - учитель говорить: «Це всі добутки, які знадобляться для множення багатоцифрових чисел?»

Діти. Ні.

Учитель. Як же записати, щоб не повторювати ті самі, не пропустити всі випадки множення одноцифрового числа на одноцифрове.

Діти. Потрібно впорядкувати.

Запис на дошці: «Упорядкувати».

Учитель. Як?

 

IV. Розв'язання окремої задачі.

Діти. Скласти таблицю множення, як ми це робили, коли складали таблицю додавання в 2-му класі.

Запис на дошці: «Скласти таблицю множення».

Учитель. З чого почати?

Діти. Записати числа, починаючи з найменшого, з нуля, закінчуючи найбільшим числом — 9.

На дошці вибудовується сітка таблиці з 10 стовпців і 10 рядків.

Учитель. Часу обмаль, а рядків багато, їх усі потрібно заповнити. Як вийти з ситуації?

Діти. У групах зробити, взявши по два рядки.

       У групах відбувається обговорення способів обчислення для заповнення рядків таблиці, запис відповідних чисел. Групи, виконуючи завдання, виходять до дошки й кольоровою крейдою заповнюють рядки. Не всі групи одночасно виконують роботу, тому є можливість перевірити в цей час роботу інших на дошці. Після того, як вся таблиця буде заповнена, учасники груп виходять до дошки й розповідають, як вони її заповнювали, як працювала вся група. Якщо є запитання в інших груп, вони ставляться у ході обговорення. Якщо є помилки в обчисленнях, вони виправляються.

Учитель. Хто які добутки вже запам'ятав, складаючи свою таблицю? Молодці! А чому таблиці потрібно запам'ятовувати?

Діти висловлюють свої думки. Аналіз таблиці.

Учитель. Подивіться уважно на таблицю. Що помітили?

Діти. У першому рядку й у першому стовпчику записані нулі, тому що знаємо: 0 х а = 0, а х 0 = 0.

Другий рядок і другий стовпчик - повторення чисел, тому що ах1=а або 1ха = а.

Випадки множення нуля й одиниці виносяться у вигляді формул, а таблиця набуває вигляду.

 

х

2

3

4

5

6

7

8

9

2

4

6

8

10

12

14

16

18

3

6

9

12

15

18

21

24

17

4

8

12

16

20

24

28

32

36

5

10

15

20

25

30

35

40

45

6

12

18

24

30

36

42

48

54

7

14

21

28

35

42

49

56

63

8

16

24

32

40

48

56

64

72

9

18

27

36

45

54

63

72

81

 

 

V. Підсумкова рефлексія.

Учитель. Як би ви назвали наш урок?

— Розповідайте про те, як ми діяли.

— Що було найважливішим на уроці?

— Що ми будемо робити на наступному уроці?

Діти. Розкривати «секрети» таблиць множення.

Учитель. Для чого?

Діти. Щоб краще запам'ятати всі випадки множення одноцифрового числа на одноцифрове.

      Поруч із таблицями множення ставиться знак питання.

 

                                         Урок математики,    4 клас

          Тема :Постановка задачі  на конструювання дій з десятковими дробами.

Додавання десяткових дробів.

          Мета:  Підвести дітей до розуміння того, що з десятковими дробами можна виконувати чотири дії так само, як і з цілими числами – порозрядно, моделювання дії додавання десяткових дробів .

 

                                             Хід уроку

1.Ситуація успіху.

-  Що ви вмієте робити з десятковими дробами ?(Читати, записувати, округлювати, порівнювати).

-      Де можна зустріти такі записи?

                           1 долар -  8,1531грн

                           1 рубль -  0,2726грн

                           1 євро -  11,8300грн

-     Так , це курс валют в Україні на сьогоднішній день.

-     Запишіть в зошити тільки числа.

-     Скільки копійок в одній гривні ?

-    До якого розряду треба округлити касиру в пункті обміну ці числа, щоб поміняти гроші ?  Підкресліть цей розряд. Поруч запишіть округлені числа.

-   Змогли ? От і добре. А порівняти ці курси валют між собою зможете? Запишіть всі можливі варіанти.

-      Впорались ? Молодці.

2. Ситуація інтелектуального розриву.

-      Чи можна дізнатись,  на  скільки курс євро вищий за курс долара? Яку дію треба виконати ? А ми це вміємо робити з десятковими дробами ?(ще ні).

Вчитель фіксує на дошці проблему : ( -  ?  ) .

-      Яку дію треба виконати касиру, щоб поміняти , наприклад, 100 доларів ?

( Помножити ).

-       Ми вміємо це робити ? (ще ні ).

Вчитель фіксує :  (множення ?).

  • Виберіть з № 85  ( на дошці ) завдання, які ми ще не вміємо виконувати , обведіть крейдою.
  • Яку проблему нам залишилося зафіксувати? ( + ?   : ? )
  • Що дало нам виконання цього завдання ? (Розуміння того , що ми вміємо робити з дробами, а що ще ні ).
  • Який висновок зробимо ?
  • А хочете навчитися виконувати ці дії?
  • Яка дія найпростіша ?
  • Почнемо з додавання .

3. Постановка учбової задачі .

     -      Виконайте з попереднього завдання:   94,2+8,786 . Яким буде перший крок? ( Треба з,ясувати , як підписувати число під числом).

 Робота в групах.

      Діти радяться, як треба підписувати числа, вирішують , хто буде писати на дошці (секретар ), хто буде захищати роботу своєї групи ( доповідач ).На цей раз записи однотипні.

4.Розв’язування учбової задачі.

-     Перейдемо до обговорення. Що однакового в усіх записах ? (Те, що всі числа підписані правильно ).

-      Поясніть, як це, правильно ? (Розряд під розрядом ).

-     Куди треба дивитися ,щоб зрозуміти, що числа підписані правильно ? (На коми , кома - під комою ).

-     А чим різняться ці записи ? ( В одних записах є нулі , а в інших – немає ). 

                            

 

                           94,2                                                    94,200

                      +     8,786                                            +    8,786                  

  • Може помилка в цих розбіжностях ? (Ні, просто діти з першої групи забули, що в дробній частині після останньої цифри , якщо це необхідно , дописати нулі ).
  • Тепер ми можемо виконати додавання ? (Виходить бажаючий ).
  • Як ти будеш діяти ? ( Так , як з цілими числами ).

5.Моделювання дії додавання десяткових дробів .

-      Як ви думаєте , чи схожі способи додавання дробів в десятковій та в інших системах числення? (Однакові).

-      На що треба звертати увагу , коли записуєш дроби в стовпчик ?

Створення моделей в групах(див. додаток 1)

    Оформлені роботи вивішуються на дошку. 

     -      Що однакове в моделях? (Те що числа в них підписані порозрядно, в усіх кома точно під комою) .                                                                                                                    - Чим вони відрізняються? (Різною кількістю цифр у доданках) .

     -    Хто ж правий ? (Усі , тому що це не головне .  Головне те, що кома під комою ) .

      Діти бачать ще одну розбіжність .В одній моделі кількість цифр урів-нювали, дописавши один нуль.

    -    Якою моделлю зручніше користуватися, з нулем чи без нього? (Діти називають).

     -    Як прочитати модель? Обговоріть. Хто прочитає?

     -    Тепер можна витерти знак питання біля дії додавання? (Так, а ще біля дії віднімання, бо ці дії пов’язані).

6.Рефлексія.

    -     Кому був потрібен сьогоднішній урок ?

    -    Що нового дізналися ?

    -    Як же треба додавати дроби ? (Як і цілі числа, тільки записуючи  в стовпчик треба обов’язково підписувати кому під комою).

     -    А для чого вам потрібні ці знання ? (Мабуть десь знадобляться  у житті).

     -    Правильно. Це і буде частиною вашого домашнього завдання: пошукайте інформацію про те, де вам це може знадобитися.

      -    Сьогодні кожна з груп зробила свої відкриття. Є діти,  пояснення  яких вам сподобались найбільше. Давайте назвемо ці  імена, обов’язково відзначаючи, за що  ви  їм вдячні.

 


Copyright MyCorp © 2019
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz